06 de febrer 2021

Tomb pel llogaret de la Garranxa sota l'atenta mirada del Molló

Coll de Cortiella - La Garranxa - Serra del Molló (809 m) - Lo Molló (915 m) - Coll de Cortiella

Avui us portem una ruta salvatge que l'hem qualificat de moderada, pel fet que una gran part d'ella transcorre per un camí que s'ha desdibuixat completament i afirmem que no hi ha traça durant un bon tros i us heu d'anar obrint pas a través de les carrasques, les alzines, garrigues i màquies, entre d'altres. A més a més, cal sumar-hi el temporal Filomena que ens va assetjar fa un mes i ens va deixar una gran quantitat de branques trencades i molts arbres tombats.

Teníem curiositat de conèixer aquesta zona de la Garranxa que per tots dos ens era completament desconeguda i la primera impressió que hem tingut ha estat que quan parlem de la Garranxa es parla de vinyes i del Priorat.

Comencem l'excursió al Coll de Cortiella

Agafem el cotxe i pugem per la pista que la trobem força malmesa per anar cap a l'Ermita de Puigcerver que ens durà directament al pal indicador del Coll de Cortiella on estacionem el vehicle i ens dirigim cap al barranc de la Garranxa.

Ben aviat de començar a caminar ja podem deleitar-nos amb unes bones vistes de la vall.

El sender és força distret entre les alzines i anem avançant fins a trobar-nos unes fites a mà dreta que ens donarà pas a una mina d'aigua. Curiós un forat a la roca amb aigua ben clara i neta on la Saju no dubta de fer el seu primer avituallament.

Des d'aquí veiem part de la comarca del Priorat.

Anem resseguint el sender de baixada i ens trobem a mà dreta amb el Mas de la Final ben tapat per la vegetació i molt derruït. Hi ha què parar compte en veure'l.

Continuem camí admirant les muntanyes que tenim al davant.

I ens trobem amb el Mas del Licor a tocar del barranc de la Garranxa.

Seguim el nostre camí i veiem el llogaret de la Garranxa.

Parlar de la Garranxa és parlar de vinyes. Aquesta zona sempre ha estat lligada a la producció vinícola aquesta petita vila deshabitada del municipi de Porrera de la comarca del Priorat. Situada al fons d'una estreta vall drenada per barranc de la Garranxa, que davalla del Molló, al límit amb el Camp de Tarragona.

Ara sí que podem dir que estem al rovell de l'ou del Priorat!

Passem els masos de la Garranxa i ens dirigim cap a una pista a mà dreta que dona accés als conreus de vinyes.

I entre vinyes anem pujant sense descans admirant a banda i banda aquesta bonica estampa del Priorat.

La pista és força bona al començament, però cap al final és més costeruda i dolenta pel fet que es nota poc trepitjada.

Quasi al final de la pista veiem aquest ametller ben florit coronant les alçades des d'on podem gaudir de tota la zona i veure d'on venim.

Aquest tros de pista s'acaba quan ens trobem una cadena metàl.lica de costat a costat.

Un cop a dalt gaudim d'unes magnífiques vistes des d'on podem veure tota la Serralada del Montsant, Cornudella, La Morera del Montsant...entre d'altres.

Jo insisteixo amb el tema del vídeo i aquí us deixo la meva darrera aportació visual.

A partir d'aquí continuem la carena de la Serra del Molló sense camí definit un bon tros. Ens anem obrint pas com podem guiant-nos per la direcció cap al Molló pel bosc d'alzines molt malmès per culpa del temporal Filomena. Ens trobem davant d'una zona molt salvatge i complicada d'avançar per la gran quantitat de branques trencades i arbres tombats.

Després de 2 quilòmetres i escacs sense camí comencem a veure fites molt distanciades unes de les altres i més cap endavant ens trobem amb cintes de plàstic lligades a les branques que ens conduiran cap al vèrtex geodèsic del Molló (915 m).

Des del Molló contemplem com el sol es va ponent a poc a poc i hem de donar-nos pressa per estar a la pista abans que es faci fosc per anar més tranquils.

Vull fer menció al caçador que ens va dir que no hi havia camí i que sortiríem a les notícies que per on anàvem no arribaríem al Molló. Part de raó tenia, tot sigui dit, de camí el primer tram no hi havia, però després vàrem trobar fites i cintes als arbres en direcció al Molló. Que no hi hagi camí no vol dir que no hi ha hagut mai, significa que fa molt de temps que no passa ningú i s'ha esborrat la traça o corriol.

I és clar que vàrem arribar al Molló!

Així doncs, ens decidim baixar cap a la pista que ens conduirà directes al cotxe per un corriol que surt a tocar del Molló amb un fort pendent i on trobarem una petita tartera de baixada.

Un cop a la pista obrim frontals i, xino-xano caminem durant 2 quilòmetres fins a arribar a la furgo tot comentant la sortida d'avui que ha estat ben moguda.

💧No trobarem cap punt d'aigua

DADES TÈCNIQUES:
Duració: 5h 11min (amb parades)
Desnivell: 681 m
Època: Evitar l'estiu
Ruta: Circular
Punt + alt: 915 m (Lo Molló)
Punt + baix: 383 m (La Garranxa)