27 d’octubre 2021

Un mirador fantàstic

Tuc de Ratera (2861 m) des de Prat de Pierró

(Aquesta excursió la vàrem fer el 20 de juny de 2021)

Situat al Pirineu de Lleida, concretament al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici és un dels emplaçaments d'alta muntanya més espectaculars dels Pirineus.

Avui us proposem una de les moltes rutes que heu de conèixer del Parc Nacional. Es tracta d'un itinerari llarg, però sense cap mena de dificultat que ens proporcionarà un mirador fantàstic des d'on podrem apreciar tota l'espectacularitat i bellesa d'aquest paisatge pirinenc des del cim del Tuc de Ratera

Ens acompanyeu a descobrir plegats aquesta sortida que de ben segur la fareu...

Vistes des del Tuc de Ratera

La ruta la començarem al pàrquing del Prat de Pierró on estacionarem el vehicle i és el punt d'accés al Parc Nacional.

Per arribar al Prat de Pierró des de Sort prendrem la carretera C-13 en direcció N cap a la Guingueta d'Àneu i, abans d'accedir-hi, a l'alçada de l'embassament de la Torrassa ens desviarem cap a l'esquerra per la carretera local LV-5004 fins a Espot. Travessarem el poble i continuarem per una pista asfaltada fins a l'aparcament del Prat del Pierró on estacionarem el vehicle.

A partir d'aquí la pista està reservada als taxis del Parc on et poden pujar al llac de Sant Maurici o bé fins al refugi d'Amitges.

A prat de Pierró hi trobarem un punt d'informació i de control del Parc Nacional.

Comencem a caminar per un camí ben indicat que surt de la dreta de la pista asfaltada, abans de la barrera, i que ens durà fins a Sant Maurici.

Els primers 400 metres ens trobarem amb un paviment de fusta per circular amb cadira de rodes que acaba en un pont de fusta que travessa el riu Escrita

A partir d'aquí la ruta remunta uns 200 metres fins a enllaçar amb el sender GR 11. Cal prendre el camí a l'esquerra i resseguir-lo fins a arribar a l'Estany de Sant Maurici.

Van succeint els ponts de fusta i alguns trams de molleres i troncs gegants amb arbres cada cop més imponents fins a arribar a la pista forestal. Una mica més endavant veurem la font i l'ermita de Sant Maurici adossada a una roca enorme.

Ermita de Sant Maurici - Els Encantats

A continuació deixarem a l'esquerra la pista forestal que va cap al refugi Ernest Mallafré i seguirem pujant uns metres i apareixerà davant els nostres ulls el magnífic Estany de Sant Maurici en tot la seva esplendor i magnitud, a més a més també veurem el colossal i imponent cim Els Encantats

Els Encantats són dues agulles o dues puntes d'una muntanya situada al sud de l'estany de Sant Maurici, a la riba dreta del riu Escrita i forma part de la capçalera de la Noguera Pallaresa. La punta est és el Petit Encantat i el Gran Encantat són separats per una gran bretxa o enforcadura.

Estany de Sant Maurici

No envà aquesta estampa panoràmica ha esdevingut un dels paisatges més representatius i visitats del nostre Pirineu.

Més enllà ens trobarem amb una cabana de fusta d'informació del Parc.

Continuem resseguint el llac direcció a la cascada de Ratera i a poc a poc veiem que els núvols van entrant i la boira va prenent protagonisme i ja comencen a caure les primeres gotes...

Estany de Sant Maurici

L'altra opció seria pujar des de Sant Maurici per la pista fins al refugi d'Amitges i trigaríem 1h 30 minuts aproximadament tot seguint la pista forestal que surt a la dreta de l'Estany de Sant Maurici i després d'un parell de revolts, enfila paral.lela a la muntanya fins a l'Estany de Ratera.

Un cop arribem a la cascada de Ratera ens aturem una estona per contemplar-la i ara que la tenim per nosaltres sols no desaprofitem l'ocasió per fer-nos unes fotografies per tenir de record.

Cascada de Ratera

Ara sols ens cal remuntar pel lateral per un camí de pujada des de la cascada ben fressat i indicat fins a sortir a la pista forestal on tornarem a enllaçar amb el GR 11.

Un cop sortim a la pista forestal gaudirem d'unes vistes increïbles de pur Parc Nacional d'Aigüestortes en tota la seva essència més salvatge i autèntica, un plaer per la vista contemplar aquest paisatge.

Ens encaminarem de pujada xino-xano per la Vall de Ratera passant per l'Estany de Ratera que és un dels més bonics que conserva el seu encant natural ja que no ha estat ampliat amb una presa hidroelèctrica.

Des de l'Estany de Ratera trobarem una cruïlla de camins i nosaltres prendrem la pista de la dreta direcció al refugi d'Amitges.

Arribem al refugi d'Amitges ben xops ja que ens ha caigut un bon xàfec damunt i hem decidit tirar endavant malgrat la pluja fins al refugi i aquí fem una parada per secar-nos una mica i prendre un bon cafè amb llet ben calent o infusió i mirar com evolucionen el cel.

Ens prenem amb calma el cafè amb llet i a poc a poc la pluja va minvant per la qual cosa decidim continuar malgrat que el temps no pinta gaire bé, però ja que som aquí és una pena no fer cim i cap allí que anem.

Refugi d'Amitges

Ens fiquem en marxa resseguint el GR 11 i en no res veurem l'Estany d'Amitges de Ratera que està a tocar del refugi.

Estany d'Amitges de Ratera

Aquesta part és preciosa i de molt bon caminar pel GR 11 amb unes vistes espectaculars de tota la vall.

Des de lluny ja podem intuir el camí a seguir que ens portarà fins al Port de Ratera.

Creuem els dits perquè el temps ens va aguantan i per ara sols tenim una mica de boira, però res de pluja.

Anem resseguint els pals indicadors del GR 11 per una pujada sostinguda de bon fer.

I en no res ja estem al Port de Ratera i davant nostre podem contemplar el Circ de Saboredo.

Port de Ratera

Des del Port de Ratera enfilem la pujada a mà esquerra i anem resseguint un camí amb fites que remunta fins al cim.

El camí amb ziga-zagues és costerut i puja força, no és un bon corriol de pujar perquè és lliscós i pedregós, però val la pena esforçar-se una mica perquè les vistes recompensen l'esforç.

Doncs ja hi som, Tuc de Ratera (2861 m) amb aquesta pedra de punxa clavada en una fita ens fa de punt geodèsic del cim.

Tuc de Ratera és una muntanya que es troba entre els municipis d'Espot al Pallars Sobirà i Naut Aran a la Vall d'Aran.

Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

Tuc de Ratera

I des d'aquí dalt és una meravella contemplar aquest paisatge que ens deixa sense paraules.

Vistes des del Tuc de Ratera

Desfem el que hem pujat fins al Port de Ratera i resseguim de baixada una part de camí que hem pujat, però ens desviarem a l'esquerra per la part de l'Estany del Port de Ratera resseguint el riu de Ratera.

Anem baixant per Cometes de Ratera resseguint el GR 11 fins al Mirador de l'Estany.

No desaprofitem l'ocasió per fer-nos fotografies amb aquest paisatge de postal.

Abans d'arribar al Mirador de l'Estany passarem per unes passarel.les de fusta que ens faran avançar per una zona entollada.

I arribem al Mirador de l'Estany des d'on podem contemplar la gran magnitud de l'Estany de Sant Maurici.

Mirador de l'Estany de Sant Maurici

Continuem la jornada resseguint el camí fins al Refugi Ernest Mallafré on parem uns minuts per localitzar un Geocatxing.

Refugi Ernest Mallafré

Ara sols ens queda desfer el camí de pujada des de l'Estany de Sant Maurici fins a arribar al pàrquing del Prat de Pierró.

No marxem cap a casa sense abans veure un exemplar d'isard pirinenc passejant-se tranquil.lament per l'aparcament, la qual cosa sorprèn.

Ens acomiadem del Parc Nacional d'Aigüestortes contents i ben satisfets d'aquesta ruta espectacular que ens hem firat i a priori no les teníem totes de fer-la per les condicions metereològiques, però ara un cop acabada us podem dir que us encantarà des del principi fins al final.

Ja sols ens queda arribar a casa, gaudir d'un bon bany i cruspir-nos la pizza que ens cruspirem mentre rememorem aquesta sortida.

Prat de Pierró

DADES TÈCNIQUES:
Distància: 22,28 km
Duració: 9h 44min (amb parades)
Desnivell: 1317 m
Ruta: Circular
Punt + alt: 2862 m (Tuc de Ratera)
Punt + baix: 1638 m (Prat de Pierró)