03 de gener 2021

Sadernes - Talaixà - Puig de Sant Marc (1327 m) - Puig de les Bruixes (1391 m) - Comanegra (1557 m) - Sant Aniol - Sadernes

Sortim de la comarca aquest cap de setmana i ens firem una nit de pensió a Sant Joan les Fonts, municipi de la comarca de la Garrotxa. Així doncs, aprofitem per visitar el centre d'Olot.

Avui us portem una ruta de llarga distància, de la qual, hem quedat meravellats pels seus boscos de fagedes, pel seu substrat variat i  les diferents formacions que ens hem trobat (alzinar de terra baixa, alzinar muntanyenc, bosc de ribera, comunitats de roca...), a més a més, de les seves vistes espectaculars que ens ha ofert, ens ha encantat!

No és un itinerari complicat perquè transcorre per un terreny còmode d'anar fent per muntanya, però tenim dos obstacles a superar: la distancia i el desnivell. Per aquest motiu, la catalogarem com una excursió de dificultat moderada.

Farem una marxa circular com sempre plantegem per poder conèixer el territori en el qual ens trobem i coronarem 3 cims, dos dels quals catalogats com a 100 cims.

Aquí us deixo un tastet de la Saju imponent al Puig del Comanegra a 1557 metres.

Comencem la ruta al poble de Sadernes i aparquem al primer pàrquing que veiem. És una esplanada força gran on tenim a prop l'església de Santa Cecília.

Durant la temporada de més afluència de visitants, hi ha restriccions per a l'accés de vehicles per la pista perquè ens trobarem 3 pàrquings més on anirà minvant el nombre de places d'aparcament (19, 14 i 5). Des d'aquest primer aparcament on nosaltres iniciem la ruta fins a l'últim són aproximadament uns 30 minuts caminant.

Des de l'aparcament mateix surt un caminet cap a l'esquerra ben senyalitzat que ens durà a la pista on començarem a pujar suaument cap a la dreta seguint sempre les marques taronges i verdes i, també les grogues d'Itinerànnia.

Itinerànnia és una red de senders de 2.500 km entre les comarques del Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà.

Des d'aquest punt ens endinsem a la vall de Sant Aniol avançant pel costat del riu. Aviat ens veurem envoltats pels grans penya-segats calcaris, la frondositat dels boscos d'alzines i el verd intens de la ribera: freixes, oms, avellaners i castanyers...

Passarem pel pont del Pas dels Aures i tornarem a travessar el riu per sobre un pont sense baranes i arribarem a l'última zona d'aparcament.

Seguirem per la pista fins a trobar el pal indicador que ens assenyala el camí de Sant Aniol i descendirem.

Creuant el pont d'en Valentí arribarem a l'antic Hostal de Ca la Bruta (actualment restaurant); girarem a la dreta, trobarem un punt on surten dos camins i agafarem el de més a l'esquerra i començarem a pujar, xino-xano per on passarem per una plaça carbonera.

Si agafem el camí que va cap a l'esquerra, paral.lel al riu aniríem cap al refugi i l'ermita de Sant Aniol.

Ara tenim un parell d'hores fins a arribar a Sant Martí de Talaixà.

Caminarem per un indret preciós on trobarem cartells indicadors de Talaixà i, a partir d'ara, seguirem les marques grogues que no les deixarem en tot el nostre recorregut d'avui.

Arribem a Sant Martí de Talaixà és una església situada al Coll del mateix nom, entre les valls d'Hormoier i Sant Aniol, al petit poble de Talaixà i dintre del terme municipal de Montagut i Oix (Garrotxa).

Aquest lloc és un somni fet realitat on el temps s'atura i no pots parar d'observar les impressionants vistes que tenim de tota la vall des d'aquest banc tallat amb fusta.

Reprenem la marxa per darrere de l'església seguint la traça cap a l'esquerra i les marques grogues. Ara ens toca pujar força i de valent tot un pujol fins a arribar a la part de dalt, Collet de l'Arc.

Anem pujant i fem alguna aturada per contemplar les vistes i poder retenir-les per sempre amb nosaltres.

Un cop a dalt, tenim un paisatge ben diferent i l'alçada ja es fa notar. Comencem a trepitjar neu i ens trobarem tolls d'aigua ben gelats. Estem al mig del Prepirineu i gaudirem de tota la serralada dels Pirineus nevats.

Ens entretenim una estona aquí veient tota l'estampa.

Ens encaminem per un senderó de gespa i relaxem cames durant una estona per un terreny força pla on la Saju fa les seves primeres classes de patinatge sobre gel.

Aviat albirem el nostre primer cim i haurem de deixar les marques grogues per girar a la dreta i anar a buscar la pujada sense traça durant uns metres que ens durà al Puig de Sant Marc.

Cal estar atents si no ens passarem aquest punt on hem de girar a la dreta i iniciar la pujada.

Passats aquests metres de camp a través trobem davant nostre un corriol que ens conduirà fins al cim.

El Puig de Sant Marc (1327 m) es troba entre els municipis d'Albanyà, a la comarca de l'Alt Empordà i de Montagut i Oix, a la comarca de la Garrotxa.

Molt contents de fer aquest primer cim i trobar-nos un altre cop ben amunt tots tres, observem imponent davant nostre el Puig de Bassegoda en tota la seva esplendor.

Baixem des del Puig de Sant Martí pel camí normal de pujada per una zona arbrada i ombrívola d'alzines fins al coll i aquí girem a l'esquerra i ens encaminem per anar a buscar el segon cim de la jornada, Puig de les Bruixes.

De camí al Puig de les  Bruixes resseguirem les marques grogues per un caminet ben traçat i còmode, sense cap mena de dificultat aparent.

Anant cap al cim en un punt abans d'arribar ens trobarem un parell de cadenes metàl.liques. La primera ens ajudarà a fer la grimpada més fàcil i la segona si el terreny és humit o mullat ens ajudarà a no lliscar.

I aviat el nostre segon objectiu del dia ja l'assolim sense problemes.

El Puig de les Bruixes (1391 m) es troba entre els municipis de Montagut i Oix i Albanyà, al llindar comarcal de la Garrotxa i l'Alt Empordà. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims.

Des d'aquest lloc privilegiat podem observar els Pirineus emblanquinats.

Us deixem aquest vídeo de tota la panoràmica des del Puig de les Bruixes:

Ara ja ho tenim clar, ens dirigim cap al gran cim d'avui, el Comanegra i no hi ha ni Déu que ens aturi. Albirem perfectament el turó i el camí a seguir i ens posem en marxa a bon ritme descendint el Puig de les Bruixes.

La traça a seguir és evident i no hi ha cap mena de pèrdua fins a dalt del cim.

Atacarem la recta final fins a arribar a dalt per una zona boscosa de forta pujada fent ziga-zagues i en no res ja veiem el vèrtex geodèsic.

El Puig de Comanegra (1557 m) és el punt més meridional de la França continental i aquest cim forma part de la llista dels 100 cims.

Us deixem aquest vídeo de tota la panoràmica des del Puig de Comanegra:

Molt contents d'estar aquí ens espavilem a fer les quatre imatges i endrapar alguna cosa que l'estómac ens ho demana. A continuació haurem de desfer el que hem fet passant pel Puig de les Bruixes fins al coll.

Abans d'arribar al Puig de les Bruixes ens trobem una formació rocosa anomenada Puig Antic (1347 m) que coronem de tornada i ara sí, direcció al coll a correcuita.

De tornada cap al coll tornem a passar pel Puig de les Bruixes.

Un cop arribem al coll toca baixar per una zona boscosa d'alzines resseguint les marques grogues que en algun moment ens costarà de veure.

Les marques grogues les perdrem i girarem a la dreta ara ens guiarem per fites per una zona amb un fort pendent on fins i tot, haurem de desgrimpar i ajudar-nos amb les mans fins a arribar a les Baumes d'Uja.

Anirem baixant molt i ràpidament amb un pendent pronunciat i passarem per l'Escaler del Joc (escales de pedra).

Avançarem per una zona més plana i de bon caminar fins a trobar-nos el mas de Can Barrufa i d'aquí el camí ja ens durà a Sant Aniol d'Aguja.

Sant Aniol d'Aguja és una església romànica del municipi de Montagut i Oix (Garrotxa). Aquest edifici està a tocar a la riera de Sant Aniol, que passa a prop del seu absis, i al fons de la vall d'Aguja. Davant de l'església hi ha la casa de Cal Sastre, antiga rectoria i refugi, actualment en rehabilitació.

En cas de crescudes, la sortida del sector de Sant Aniol només es possible pel Salt de la Núvia i depenen de l'aigua que porti l'haurem de creuar amb botes a les mans!.

Se'ns fa tard i comencem a estar cansats, hi ha ganes d'arribar al cotxe i li fotem canya a les cames per guanyar temps al rellotge i quilòmetres a les cames.

Marxem de Sant Aniol pel seu pont penjant i començarem a resseguir un camí ben fressat fins al Gorg del Citró i d'aquí a la resclosa de Gomarell que creuarem i avançarem per pista més ràpidament fins a desfer el primer tram d'inici de la nostra sortida que ens durà al pàrquing on tenim el cotxe.

Compte que aquest últim recorregut dels gorgs i salts d'aigua passa per una zona ben abrupta i boscosa sense serveis de cap mena. No hi han fonts, ni cobertura mòbil.

💧No trobarem cap punt d'aigua

DADES TÈCNIQUES:
Duració: 10h 09 min (amb parades)
Desnivell: 1782 m
Època: Tot l'any
Ruta: Circular
Punt + alt: 1557 m (Comanegra)
Punt + baix: 191 m (Pont del Pas dels Aures)